2. Suhtlemine digikeskkondades

2.1. Suhtlemine digivahenditega

I kooliaste

Õpilane suhtleb vanemate, kaasõpilaste ja õpetajatega, kasutades digivahendeid ja rakendusi eakohaselt ning järgides seejuures kokkulepitud reegleid. 

II kooliaste

Õpilane:  

1) kaalutleb erinevate digitaalsete suhtlusvahendite eeliseid ja puudusi konkreetses kontekstis ning valib neist sobivaima;  

2) lisab veebilehele kommentaari, osaleb veebifoorumi ja postiloendi vahendusel toimuvas arutelus, järgides seejuures nii tunnustatud suhtlusnorme kui ka valitud keskkonna nõudeid. 

III kooliaste

Õpilane:  

1) liitub etteantud digitaalse suhtluskeskkonnaga, täidab kasutajaprofiili ja osaleb aktiivselt arutelus;  

2) valib sobiva suhtlusformaadi, suhtlusvahendi ja -viisi lähtuvalt oma eesmärgist ning suhtluskeskkonnast;  

3) haldab, kustutab, kopeerib ja arhiveerib eesmärgist lähtuvalt eri tüüpi sõnumeid ning arutelusid. 

IV kooliaste

Õpilane kirjeldab teabekeskkonda, analüüsib seda kriitiliselt ning toimib selles oma eesmärkide ja ühiskonnas omaksvõetud kommunikatsioonieetika järgi.



2.2. Info ja sisu jagamine – õpilane jagab teistega leitud teabe asukohta ja sisu ning järgib intellektuaalse omandi kaitse häid tavasid.

I kooliaste

Õpilane jagab etteantud nõuete kohaselt teistega digitaalseid materjale, kasutades juhendaja abi.

II kooliaste

Õpilane jagab teavet veebikeskkondades erinevaid digivahendeid kasutades, järgides valitud keskkonna nõudeid. 

III kooliaste

Õpilane:

1) kasutab etteantud või enda valitud veebikeskkonda sihipäraselt ja turvaliselt (nt valib turvalise salasõna, loob kasutajaprofiili, lisab materjale); 2) osaleb virtuaalsetes võrgustikes ning kasutab veebikeskkonda digitaalsete materjalide avaldamiseks kooskõlas intellektuaalomandi kaitse heade tavadega.  

IV kooliaste

Õpilane:

1) võrdleb digitaalse materjali jagamise eeliseid ja puudusi (nii enda kui ka teiste seisukohast); 2) analüüsib jagatava teabe väärtust ja sobivust sihtrühmale.



2.3. Kodanikuaktiivsus veebis – õpilane on kaasatud ning kaasab teisi ühiskonnaelu tegevustesse, kasutades IKT vahendeid ja võimalusi.

I kooliaste

II kooliaste

Õpilane kasutab eesmärgipäraselt kooli õppeinfosüsteemi ja/või e- õppekeskkonda. 

III kooliaste

Õpilane kasutab eesmärgipäraselt kohaliku omavalitsuse ja riigi pakutavaid infosüsteeme ning e-teenuseid (nt kodanikuportaal, EHIS, dokumendihaldussüsteem, IDkaart või mobiil-ID). 

IV kooliaste

Õpilane kirjeldab ja kasutab sihipäraselt digivahendite pakutavaid osalemisvõimalusi kodanikuühiskonnas, arvestades ühiskonnas omaksvõetud kommunikatsioonieetika tavasid. 



2.4. Koostöö digitehnoloogia toel – õpilane kasutab digivahendeid meeskonnatööks ning ressursside, digitaalsete materjalide ja teadmiste koosloomeks.

I kooliaste

Õpilane teeb teistega koostööd etteantud keskkonnas (nt digitaalne suhtlus või lokaalne töö digivahenditega).

II kooliaste

Õpilane teeb teistega kaugtöö vormis koostööd, rakendades mõne projekti üleselt meeskonnatööks ettenähtud digivahendeid ja veebikeskkondi. 

III kooliaste

Õpilane:

1) leiab internetist oma õppeeesmärgist lähtuvalt vajalikke kogukondi ja liitub nendega;

2) algatab vajaduse korral ise uue virtuaalse kogukonna ning loob sellele veebipõhise koostöökeskkonna;

3) loob koostöös kaasõpilastega interaktiivseid digitaalseid materjale (nt dokumendi või ressursi kommenteerimine, sildid, viki täiendamine, jälitamine jms). 

IV kooliaste

Õpilane:

1) rakendab digivahendite kaudu loovust, koostööoskusi ja algatusvõimet erinevates (innovaatilistes) projektides;

2) kasutab eesmärgist lähtuvalt uusi/erinevaid veebipõhiseid koostööteenuseid ning nende erinevaid funktsioone. 



2.5. Netikett – õpilane praktiseerib digisuhtluses käitumisnorme ja häid tavasid ning arvestab suheldes kultuurilise eripära ja mitmekesisuse ilminguid

I kooliaste

Õpilane rakendab kokkulepitud käitumisnorme privaatses ja avalikus keskkonnas (nt digisuhtlus veebikeskkonnas). 

II kooliaste

Õpilane:

1)arvestab digisuhtluses teabe kasutamise ja avaldamise eetilisi põhimõtteid, sobivat käitumist, konteksti ja sihtrühma;

2) selgitab, millised võivad olla digisuhtluses ebaeetilise käitumise tagajärjed. 

III kooliaste

Õpilane:

1) arvestab digisuhtluses teabe kasutamise ja avaldamise õiguslikke sätteid;

2) mõistab kultuuride mitmekesisuse arvestamise tähtsust digisuhtluses ning arvestab seda (nt erinevad rahvused, põlvkonnad, vaated, - valikud, päritolu, jm).

IV kooliaste

Õpilane:

1) aktseptib ja väärtustab mitmekesisust ning rakendab sobivaid strateegiad ebasobiva käitumise avastamiseks;

2) esitab kaalutletud (argumenteeritud/

põhjendatud) seisukohti tehnoloogia arengu ja selle kasutamise eetilistes küsimustes. 



2.6. Digitaalse identiteedi haldamine – õpilane kujundab ja haldab oma digitaalset identiteeti ning jälgib oma digitaalset jalajälge.

I kooliaste

Õpilane kirjeldab digitaalse identiteediga seotud võimalusi ja ohte.

II kooliaste

Õpilane:

1) kujundab, haldab ja kaitseb (arvestab tagajärgi) oma digitaalset identiteeti ning digitaalset jalajälge;

2) ei kasuta teiste inimeste identiteeti. 

III kooliaste

Õpilane kasutab turvaliselt ja eetiliselt oma digitaalset identiteeti ning on digisuhtluses võõrastega ettevaatlik (libaidentiteet). 

IV kooliaste

Õpilane rakendab erinevaid võimalusi kontekstist ja eesmärgist lähtuvalt oma identiteedi ning isikupära väljendamiseks digivahendite kaudu.